Article artykuły

 
Zobacz też
Games

Gry miejskie w turystyce

Opublikowano: 2015-03-15
Autor: Redakcja
Gry miejskie stanowią nowatorską formę rozrywki skierowaną do mieszkańców i turystów. Rozgrywane są w miastach na całym świecie od drugiej połowy XX wieku. Istotnym elementem rozgrywek jest wykorzystywanie przestrzeni miejskiej.

Gry łączą w sobie cechy flash mobów, gier komputerowych, happeningów ulicznych oraz podchodów harcerskich.

Powstają zarówno jako projekty niezależne jak i całkowicie komercyjne, realizowane na zlecenie firm i instytucji. Tematyka gier jest niezwykle różnorodna – od wydarzeń historycznych po opowieści fikcyjne - ogranicza ją w zasadzie jedynie wyobraźnia twórców.

Część gier posiada swój motyw przewodni, inne nie charakteryzują się konkretną tematyką. Uczestnicy gry nie tylko oglądają zabytki i ciekawe miejsca ale także nawiązują kontakt z mieszkańcami co sprawia, że zwiedzanie jest czynnością spontaniczną i nie wymuszoną. Motywacją mogą być zadania, których rozwiązanie wymaga poznania zwiedzanych miejsc lub też rywalizacja z innymi grupami. Wszystko to sprawia, że zwiedzanie miasta w takiej formie stanowi atrakcyjną i aktywną zabawę a przede wszystkim ciekawą alternatywę do tradycyjnych form zapoznania się z historią i tajemnicami miasta.


- „Oczekiwania współczesnego turysty znacznie wykraczają poza tradycyjne formy zwiedzania miasta czy regionu. Miasto to przede wszystkim żywa przestrzeń a głęboko przemyślana i profesjonalnie zaaranżowana gra miejska pozwala opuścić uczęszczane szlaki, poznać smaki i zapachy miasta odbywając wędrówkę przez czas i przestrzeń. Niezależnie czy motyw przewodni gry jest oparty na autentycznej historii czy opiera się o wydarzenia, które nie miały miejsca, pozwala uczestnikowi przeżyć prawdziwą przygodę" - twierdzi Ewa Gruza pomysłodawczyni gry miejskiej „Był taki świat..." o przedwojennej historii pewnego Sztetlu na Lubelszczyźnie.


Poza promocją regionu, miasta czy dzielnicy gry miejskie stanowią doskonałe narzędzie wspierania tradycyjnych kampanii reklamowych poprzez kreację, wzmocnienie i zakotwiczenie w świadomości odbiorcy pozytywnego wizerunku marki czy produktu. Pozwalają również na przeprowadzenie skutecznej kampanii społecznej.