„Coraz rzadziej możemy spotkać turystę z ciężkim plecakiem wypchanym przewodnikami i przewieszonym przez ramię aparatem fotograficznym. Dziś ich funkcje przejęły smartfony i tablety. Jakie to ma znaczenie w kontekście promocji oferty turystycznej? Olbrzymie. Sądzę, że niedługo miejskie aplikacje mobilne staną się standardem, jak dziś ulotki i mapy w lokalnym CIT-ie. Wystarczy wyposażyć ją w nawigację i listę atrakcji i już stanie się wystarczającym przewodnikiem nawet dla osób kompletnie nieznających miasta!" –opowiada Michał Stefański, CEO w MobileMS, firmie specjalizującej się w rozwiązaniach mobilnych m.in. dla turystyki.
Jeszcze kilka lat temu technologicznym przełomem w zwiedzaniu były fotokody. Dzięki systemom całodobowej informacji turystycznej opartej o skanowanie znaczników i strony mobilne turyści i mieszkańcy mogli o dowolnej porze znaleźć ciekawe informacje o oglądanym zabytku (prekursorem jest system Odkoduj Łódź) – ale to już przeszłość.
Dziś turyści chcą zobaczyć na ekranach telefonów, jak budynek wyglądał 100 lat temu, wziąć udział w grze i w wygodny sposób korzystać z rabatów oraz okazji oferowanych przez lokalnych przedsiębiorców. Tu również z pomocą przychodzi technologia – Rozszerzona Rzeczywistość (AR), beacony i geolokalizacja.
AR, czyli nałożenie na obraz widziany w obiektywie aparatu obiektów cyfrowych, np. zdjęć, filmów czy dźwięków. Dzięki temu możemy zobaczyć nieistniejący zabytek w miejscu, w którym kiedyś stał albo posłuchać jego historii lub wspomnień mieszkańców. Tylko z telefonem w ręku.
Oferta turystyczna miasta to nie tylko zwiedzanie, ale także rozrywka i wypoczynek. Telefon może sam powiadomić właściciela o wartych odwiedzenia kawiarniach czy nowej premierze w kinie za rogiem. Wszystko dzięki beaconom – niewielkim nadajnikom, które będzie Bluetooth Low-Energy komunikują się z telefonem bez żadnej aktywności ze strony użytkownika. Wystarczy odpowiednia aplikacja i dostęp do Internetu. „Program lojalnościowy wykorzystujący beacony to zarówno świetne wsparcie dla lokalnych przedsiębiorców, jak również wygoda dla mieszkańców i turystów. Kluczem jest grywalizacja i ciekawe bonusy. Wykorzystanie tych nadajników jest oczywiście znacznie szersze – mogą np. nawigować po obiekcie czy uruchamiać nagranie z opisem zabytku" – dodaje Michał Stefański.
***
MobileMS zajmuje się kompleksową realizacją projektów IT, głównie adresowanych do sektora kultury i turystyki. Zespół tworzą specjaliści wielu dziedzin, dzięki czemu, oprócz prac projektowych i produktowych, wspierają Klientów również w obszarze pozyskiwania funduszy i promocji przedsięwzięcia.
Do grona Klientów należą m.in.:
Wybrane nagrody.: